Linnaeusstraat 30

Terug naar de index van de Fotorubriek van winkels uit Oost en WGM

1 Fan
Linnaeusstraat 30 - 1920 .<br />Foto: Beeldbank Amsterdam

Linnaeusstraat 30 - 1920 .
Foto: Beeldbank Amsterdam

Alle rechten voorbehouden

Klik rechts (icoontje) bovenaan op de advertentie (of op de foto) en de advertentie (of de foto) wordt vergroot weergegeven.

Alle rechten voorbehouden

2538 keer bekeken

Bekijk meer afbeeldingen

Linnaeusstraat 30-32 - 1952 .<br />Foto: Beeldbank Amsterdam

Linnaeusstraat 30-32 - 1952 .
Foto: Beeldbank Amsterdam

Alle rechten voorbehouden
Linnaeusstraat 30 V.A.B. - 1967

Linnaeusstraat 30 V.A.B. - 1967

Alle rechten voorbehouden
Linnaeusstraat 30 - 1977 .<br />Foto: Beeldbank Amsterdam

Linnaeusstraat 30 - 1977 .
Foto: Beeldbank Amsterdam

Alle rechten voorbehouden
Linnaeusstraat 30 - 2013 .<br />Foto: Jo Haen ©

Linnaeusstraat 30 - 2013 .
Foto: Jo Haen ©

Alle rechten voorbehouden
Linnaeusstraat 30 - 2013 .<br />Foto; Jo Haen ©

Linnaeusstraat 30 - 2013 .
Foto; Jo Haen ©

Alle rechten voorbehouden

2 reacties

Voeg je reactie toe
A.Gorter

Tramremise Linnaeusstraat

Het was niet zo zeer een remise voor lijn 9, als wel een "bijwagenremise". De inrit was voor motorwagens te laag. Vroeger, voor de oorlog, werd er vaak in de spitsuren een bijwagen aangehaakt en in de daluren weer afgekoppeld. Voor Amsterdam-Oost, werden die in deze remise gestald en met speciale rangeerwagens naar de diverse eindpunten gebracht. Zo kon je bijvoorbeeld in de Celebesstraat, bij het station Muiderpoort, eindpunt lijn 3, nog lang een dood spoor langs de spoordijk zien, waar de bijwagens dan tijdelijk op gestald werden. Waar ruimte was, zag je dit meer. 

Jo Haen - van Langen

Linnaeusstraat 30

Dit pand is een voormalige tramremise van lijn 9. Van 1884 tot 1903 heette de tram hier DL, naar de lijn Dam-Linnaeusstraat.
Daarna droeg hij nummer 9.

Het openbaar vervoer in Amsterdam bleef lang steken in draagkoeten, toesledes en vigilantes. Ook de aanleg van spoorwegen kwam maar langzaam op gang. Het duurde tot 1839 voor de trein Amsterdam-Haarlem ging rijden. In datzelfde jaar deed de paardenomnibus zijn intrede in de hoofdstad, eerst een kar op vier wielen, daarna over rails.
In 1893 kreeg lijn DL zijn eigen bijremise in de Linnaeusstraat, gebouwd door Abraham Salm, waar de conducteur en koetsier dagelijks de wagens boenden en de stalknecht de Ardenner paarden hooi, haver en mais gaf. De hoofdingenieur van de gemeentetram woonde boven de stallen.
In januari 1900 werd de AOM door de gemeente overgenomen en nog die zomer reed de eerste elektrische tram en kwam er een einde aan de paardentram. In 1904 werden de paarden in de uitverkoop gedaan.
Grote delen van de tramremise werden in 1986 gesloopt om plaats te maken voor nieuwbouw. Alleen het hoofdgebouw in neorenaissancestijl staat er nog. Er kwam een showroom in van de V.A.B., maar anno 2013 zit er een Wibra in het pand.

Bron: Ons Amsterdam

Remise - Veiling paarden - 1904 .<br />Tekening: Beeldbank Amsterdam

Remise - Veiling paarden - 1904 .
Tekening: Beeldbank Amsterdam

Alle rechten voorbehouden