MUIDERPOORT-, WEESPERPOORT- EN AMSTELSTATION, EN VEEL KUNST, deel 1

Verslag van een drie uur durende fietstocht. Voor lopen was het net iets te ver. Doe de route zelf ook eens.

Verteller: Jan Dijk
Auteur: Jan Dijk

Jan Dijk schreef een uitgebreid verslag van een fietstocht, waar hij veel dingen zag die hem voorheen niet waren opgevallen.

Het nieuwe Muiderpoortstation in aanbouw. Het nieuwe Muiderpoortstation in aanbouw, gezien in noordelijke richting  tussen de Wijttenbachstraat en de Insulindeweg met inks de Pontanusstraat hoek Wijttenbachstraat en rechts de Celebesstraat. <br />Bron: Beeldbank Stadsarchief Amsterdam.

Het nieuwe Muiderpoortstation in aanbouw. Het nieuwe Muiderpoortstation in aanbouw, gezien in noordelijke richting tussen de Wijttenbachstraat en de Insulindeweg met inks de Pontanusstraat hoek Wijttenbachstraat en rechts de Celebesstraat.
Bron: Beeldbank Stadsarchief Amsterdam.

Alle rechten voorbehouden

 

Muiderpoortstation

Het huidige Muiderpoortstation is in 1939 aangelegd tegelijk met de spoordijken. Wat een kolossale operatie was dat geweest! Het station kwam in de plaats van het oude gelijkvloerse Muiderpoortstation, dat iets meer naar het noorden lag. Nog verder richting CS liepen zijtakken van het spoor naar het Oostelijk Havengebied; nu is dat allemaal weg.

Voor dat nieuwe station was in de hoek tussen de lijn naar Utrecht en die naar Amersfoort ruimte beschikbaar voor een heus stationsplein.

Het nieuwe spoor was uitsluitend bestemd voor passagierstreinen. Van en naar het havengebied reden de goederentreinen vanuit Utrecht sinds enige tijd om via een nieuw slingerspoor dat nog altijd bij Diemen het spoor naar Amersfoort kruist en zich dan bij dat spoor voegt . Zo werd ook het rangeerterrein in de Meer bereikt.

Destijds kon je binnen het Muiderpoortstation van het ene perron naar het andere. Nu moet je bij overstappen over het stationsplein lopen. Nat worden. Misschien jammer, maar het is niet anders.

 

Om te beginnen wilden we het kunstwerk op het perron naar Utrecht bekijken, daar startten we onze tocht. Eerst met de langzaamste stationslift aller tijden omhoog naar de spoorbaan. Serge Verheugen,  ervaren vormgever in de openbare ruimte, kwam ook even. Hij had het gemaakt, maar het in geen jaren meer gezien. Hij legde het allemaal goed uit en verklaarde de rare naam van het kunstwerk: MULTI KRULJUWEEL: in het begin van deze eeuw ging het altijd maar over multiculturaliteit. Je sprak het zo vaak uit dat je er maar een slag naar sloeg. Uiteindelijk klonk het ongeveer als multikruljuweel.

Mensen onderscheiden zich van elkaar door hun haardrachten, die hebben betekenis. Misschien wel eerder dan door hun kleding. Allerlei haardrachten worden getoond, in een bijzondere s graffiti-techniek: de lijnen zijn in gefreesd. Voel de individualiteit! Net zulke lijnen zien we straks in 2 andere kunstwerken.

Serge ging nog met ons mee naar zijn volgende, dat  op het perron naar Amersfoort: BUURTBEROEMD, om het kioskgebouw heen. Het is  vorig jaar onder grote belangstelling onthuld. Mensen die veel voor de buurt hebben betekend worden in dezelfde techniek duidelijk herkenbaar getoond, met ieders eigen handafdruk onder zijn of haar  portret en met een kenmerkend citaat van de persoon. De handafdrukken toont hij meer opzij allemaal naast elkaar, als een portrettengalerij van handen. Ook van een kind van 4: de toekomst; in haar handdruk ontbreekt de duim helaas. Alleen, Redouane van ’Alle Kleuren Oost’ draagt dat petje bijna nooit; die dag was het toevallig ijskoud, zei hij. Andere hier verbeelde mensen: Arie van Tol van Dwars door de Buurt en schaakcoach Mustafa. Ieder verdient hier vermelding. Wordt te veel. Ga zelf kijken. Serge heeft ook zichzelf maar afgebeeld; deed de Spaanse meester Velazquez trouwens ook.

lees verder:

MUIDERPOORT-, WEESPERPOORT- EN AMSTELSTATION, EN VEEL KUNST, deel 2

Alle rechten voorbehouden

459 keer bekeken

Bekijk meer afbeeldingen

Multikruljuweel , foto Jan Dijk 2019

Multikruljuweel , foto Jan Dijk 2019

Geen reacties

Voeg je reactie toe